Blog

14 Articles
The Secret

The Secret

Inom ett företag, hemma och med dina vänner är kommunikation A och O. Du kommer aldrig få din gena vilja igenom om du inte berättar och aldrig kunna samarbeta med andra människor om du inte vet vad de vill. Du kan själv attrahera dig till de saker som är viktiga för dig och ditt välbefinnande. Men hur man ska göra det kan ibland vara lite klurigt. Men det finns hjälpa att få då du själv kan komma till insikt hur du kan få det du vill ha. Det finns massvis med böcker och filmer som kan hjälpa dig på traven, dock finns det lika många som inte kommer göra dig ett dugg. Men “The Secret” har sålt över 20 miljoner kopior och har översatts till drygt 50 olika språk. Till och med talkshow-framfiguren Oprah förespråkar The Secret. Detta kan vara ett facit på en bra och hjälpsam bok som kanske kan förändra ditt liv!

Boken är baserad på en film vid samma namn och var lanserad 2006. Kortfattat handlar The Secret om hur du kan tänka på saker i livet och få dem att bli verklighet. Författaren Rhonda Byrne, visar många historiska exempel på personer som gjort detta och fått deras drömmar att bli verklighet med hjälp av detta tankesätt. Grundmetoden består av tre steg, – fråga, tro och ta emot. Du kommer med hjälp av boken se vikten av tacksamhet och att visualisera för att uppnå det du siktar efter. Under sista kapitlet tar Byrne upp ämnen som välstånd, relationer, hälsa och generella tankar om universum.

Tankesättet är helt enkelt att tänka och attrahera det du vill, och inte det negativa. Som vi vet är negativitet kanske närmre till hands än positivitet. Ett exempel är att du tänker “jag vill inte spilla något på mina kläder”, detta kommer universum översätta till “jag vill spilla något på mina kläder” då universum inte förstår ord som inte, nej, jag kan inte osv.

Men vad händer om du religiöst följer The Secret? Du kommer inte magiskt ha en Ferrari parkerad utanför huset en dag bara för du vill ha en. Detta kräver jobb och tålamod. The Secret talar om att le varje dag vilket kommer göra dig gladare. För vem blir inte glad om man fejkar ett leende i 10 sekunder? Din positivitet kommer spridas och snart känna dig glad och köra ett riktigt leende. Jag hörde en gång en berättelse om Gabriel från Uruguay som jobbade som byggarbetare, men hans dröm var att bli en massör och flytta till USA. Efter han läst The Secret började han visualisera sin dröm, tänka positivt. Enligt honom förändrade The Secret hans liv då hans drömmar gick i uppfyllelse när han länge levt efter bokens kloka ord

Forskare kommer självklart inte hålla med om lagen av attraktion. Att det du tänker, drömmer och positiv kommer få saker att hända. The Secret säger också att allt händer för en orsak. Är du i en krigszon eller blivit drabbad av cancer har du själv attraherat detta genom negativitet osv. Dock är detta kanske lite hårda ord som man inte behöver hålla med om, men grundtanken av The Secret tror vi på. Att du själv, genom att vara positiv till dig själv och till omgivning, kan attrahera saker att hända dig. Tänk att du kan och att du är värd det, vad det än är du vill ha!

Kommunikation inom fotbollen

Kommunikation inom fotbollen

Fotboll är världens största och mest populära sport. Förr handlade fotboll enbart om fotboll och en stereotypisk fotbollsspelare skulle vara skitig, en riktig krigare och välja laget före jaget. I takt med att fotbollen globaliserats och kommersialiseras har enskilda spelare blivit så kallade superstjärnor som ibland t.om är större än själva klubben. Storlagen är globala jättar som omsätter miljarder varje år och marknadsföring och sälj är nästan viktigare än resultat.

Vad är det fotbollen kommunicerar år 2017? Ett sätt är att titta på fotbollsspelares frisyrer. Efter 90 minuter + tilläggstid har en spelare sprungit ungefär en mil. Han (damfotbollen är inte ens i närheten av att vara lika kommersialiserad) har glidtacklat, nickat, kastat inkast och slagit frisparkar. Ändå ser det ut som att stjärnorna efter match kommer direkt från frisören. Inför varje mästerskap när David Beckham var aktiv bytte han frisyr och tusen tals ungdomar kopierade sin idol. Ett annat exempel är Paul Pogba som idag byter frisyrer oftare än vad en annan byter strumpor.

Hur kan en frisyr vara en kommunikation? Svaret är enklare än vad du tror. Spelarna vill stärka sitt varumärke och att sticka ut hjälper detta något oerhört.

Med tighta matchställ syns spelarnas vältränade kroppar. Skådespeleriet vid filmningar håller ofta hollywoodklass. Vissa anser att det är en del av spelet medans majoriteten av tittarna blir vansinniga när spelare försöker fuska till sig frisparkar och straffar. Kroppsspråket hos fotbollsspelare är också en typ av kommunikation. Det är ett effektivt sätt att förmedla något genom tv-rutan t.ex. har vi sätt flertalet exempel på olika målgester. Vissa bara för att underhålla medans andra använder målgester för att få fram sina budskap.

Sociala medier har blivit otroligt stort bland fotbollsspelare vilket ibland irriterat den äldre generationen. Paul Pogba är ännu en gång det perfekta exemplet när han inför en match mot Liverpool lanserade sin egen twitteremoji. Den visades på reklamskyltarna som omringar planen och det blev ganska paradoxalt när han samtidigt gjorde sin sämsta fotbollsmatch i karriären.

Tänk på när ni tar era barn till deras första fotbollsträning. De kommer garanterat vilja ha någon av de största stjärnornas tröjor. Frågan är till vilket pris?

Ett växande företag

Ett växande företag

Som entreprenör och grundare av ett företag är det allas dröm att se företaget växa sig större och större. Att ha sin grundidé som en är hundra procent säker på är att som att ta hand om ett litet barn eller en valp. Som många entreprenörer vet så finns det inget slut när det kommer att ta hand om sitt företag så länge en är grundare och VD. Det är oändligt många timmar som ligger i grunden innan verkligheten av ett företag ens börjar ta form.

När företaget dock har satts i rullning så kan det för vissa gå väldigt segt, medan det för vissa går snabbare än vad de nästan kan hantera. Det är viktigt att som ett nytt företag ha en prognos och bygga sin handelsplan efter den, men även ha en B- och en C-plan. En B-plan att det förhoppningsvis går bättre än vad du tänkt dig, eller en C-plan där det tyvärr går lite sämre än vad du planerat.

När efterfrågan av din tjänst eller produkt är betydligt större än vad du förväntat dig så är självklart det naturliga steget att gå uppåt, att expandera. Är du beredd på expanderingen och du har chansen att erbjuda utbudet utan större förändringar så är det givetvis ett stort plus för dig! Men för de flesta är det inte så enkelt, utan de flesta har planerat utifrån de första prognoserna så att öka utbudet, tillverkningen eller vad det nu kan vara kan vara omöjligt när det kommer till logistik, för få medarbetare eller vad det nu kan vara som hindrar dig att expandera. Att ha tillräckligt med personal är ofta i dessa fallen A och O då det är människorna som i slutändan ser till att produkten skapas, att tjänsten finns tillgänglig och så vidare.

Dock kan det också vara lättare än det låter att tillsätta nya personer inom företaget. Att anställa kostar givetvis pengar genom löner, mer plats, ny utrustning och vad mer det nu kan vara. Om du har en efterfrågan av vad du erbjuder men inte kapitalet att betala för mer personal som kan resultera i en ökad producering så sitter du i en delad sists. Antingen väljer du att bara erbjuda så mycket kan med den kapacitet du sitter på, eller så expanderar du med hjälp av finansiering.

När det kommer till finansiering så finns det givetvis många olika sätt att gå. Du kan skaffa finansiering genom lån och factoring eller genom att ta privata lån om du har den möjligheten. Ett lån på banken vet de flesta vad det är men factoring är fortfarande ett relativt nytt begrepp i Sverige. Det innebär dock att företag, oftast små eller mellanstora, belånar eller säljer deras fakturor med avgifter till en bank eller finansbolag för att stödja sin finansiering för att få snabba kontanter. Med Factoring tillkommer inte heller några kreditrisker vilket gjort metoden med populär än vanliga lån eller kreditlån.

Om du kommer till stadiet att du väljer att ta ett lån för att finansiera din expandering så är det bara hoppa upp i sadeln och leta efter de rätta medarbetarna till ditt företag! I Sverige fungerar arbetsförmedlingen fortfarande relativt bra som sökverktyg för att hitta personal, men även Monster och Manpower är populära företag som oftast sköter processen snabbare och du slipper själv slösa tid på förstaintervjuer utan får endast de slutgiltiga där du kan välja om du hittar en lämplig kandidat. Linkedin börjar bli mer och mer populärt dåd et är enklare än någonsin att headhunta talanger direkt via nätet utan att spendera en krona. Kolla runt på vilka olika metoder det finns att hitta ny personal för just den position du behöver. Lycka till!

Den värdefulla sömnen

by louise 0 Comments

Att sova gott är avgörande för välbefinnandet. Studier har visat att personer som sover dåligt presterar sämre och råkar oftare ut för olyckor. Förutom att det såklart försämrar individens egen livskvalitet kan det på lång sikt också ha direkta effekter i den dagliga verksamheten. Det kan därför vara en god ide att utbilda personalen i hur det går att sova bättre. Läs mer för att ta reda på hur.

Det finns olika nivåer av sömnbrist. För vissa personer är det inga problem alls. De kan sova så lite som 4 timmar och ändå fullfölja alla sina åtaganden. För andra personer kan sömnproblem få förödande konsekvenser, på såväl micro- som macronivå. Bara i Sverige har sömnbrist kommit att bli en av de vanligaste folkhälsoproblemen. Sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt berättar att det är vanligt att bli mer känslig eller uppleva sig mer sjuk vid för lite sömn. Detta beror på att vår kontrollförmåga blir sämre. Orsakerna till sömnbrist kan variera. De vanligaste bovarna brukar vara allt från ekonomiska och sociala problem, till mobilsurfande precis innan läggdags. Men hur kan man då komma till rättsida med detta? Åkerstedt förklarar att det är viktigt att komma underfund med hur symptomen har uppstått. Genom att kartlägga sina sömnvanor kan man skapa sig en bild om vilka faktorer som påverkar sömnen positivit respektive negativt. Den här utvärderingen är väsentlig för att komma vidare. I de flesta fall kan man lyckas förändra sitt sömnmönster, men i en del fall kan man behöva gå i en sömnskola.

7 tips för bättre sömn:

  • Undvik kaffe, te, läsk, energidrycker och alkohol
  • Undvik träning
  • Lägg dig inte utan att ha ätit mat på kvällen
  • Se till att sovrummet är mörkt, svalt och tyst
  • Varva ner
  • Skaffa bra kvällsrutiner
  • Lägg dig inte förrän du är sömning

 

Ergonomi – ett omfattande och väsentligt område som påverkar arbetsplatsen

Ergonomi – ett omfattande och väsentligt område som påverkar arbetsplatsen

Enligt Arbetsmiljöverket omfattar sektorn ergonomi de sätt och metoder för att anpassa arbete till människan som utför arbetet för att som följd förebygga eventuella skador, ohälsa och olycksfall. Denna generella beskrivning av ämnet i fråga omfattar i regel på den fysiska och mentala aspekten av hälsa. På alla typer av arbetsplatser är detta aktuellt, oavsett bransch eller yrkesgrupp.

I enlighet med ovanstående definition av begreppet “ergonomi” råder en allomfattande föreskrift kring att detta är och bör utgöra en central del på alla arbetsplatser, små som stora. Läran ska enligt lag omfatta fysiska, organisatoriska och mentala aspekter på arbetsmiljön och arbetsuppgifterna. Och att våra arbetsuppgifter och vår arbetsmiljö påverkar oss kommer förmodligen inte som en nyhet för de flesta. Majoriteten av jordens befolkning är anställda och ingår i yrkeslivet på något sätt eller vis. Därför kan nog de flesta själva vittna om att det är viktigt att må bra på jobbet för att kunna prestera och utföra sina arbetsuppgifter enligt förväntad prestation.

Så vad kan vara konkreta exempel på områden inom arbetslivet som omfattas av ergonomi? Ja, kort och gott är svaret på den frågan allt. Givetvis handlar detta om en gradfråga som behandlas och ytterligare en knepig aspekt att resonera kring och redogöra för är koppling och skillnad mellan kropp och sinne. Allt på din arbetsplats påverkar dig som anställd, från hur du sitter, står, går, pratar, lyssnar och ser, till hur du blir behandlad av dina kollegor och chefer.

Med detta sagt är det oerhört viktigt att trivas på sin arbetsplats. Men området som omfattar ergonomi är också ett mycket svårbearbetat sådant och den huvudsaklig anledningen till detta är att det är svårt att utforma en samfälld begreppsbestämning vars fundament ska bestå av en homogen definition av välmående. Detta har, rent historiskt sett, satt en del käppar i hjulen kring processen om att lagstadga bestämmelser kring ergonomi, men idag finns det statliga bestämmelser kring ergonomi.

Om du upplever att du mår dåligt på din arbetsplats och inte känner att dina närmsta chefer eller kontaktpersoner är mottagliga för din information finns det vanligtvis skyddsombud eller fackförbund att kontakta. Det går även att kontakta arbetsmiljökonsulter och företagshälsovården.

Öka din motivation

Öka din motivation

Dagens inlägg kommer att handla om att man inte ska överbelasta sig själv med arbete och vad du kan göra för att öka din dagliga motivation på bästa möjliga sätt. Man kan ofta känna sig omotiverad när det kommer till att jobba vilket gör att man inte riktigt visar vad man går för 100%. Det är mycket viktigt att man ständigt håller sin mentala hälsa i balans och att man ser till att sysselsätta sig med annat än sitt arbete när man faktiskt har slutat för dagen och gått hem. Om man ständigt jobbar kommer det leda till att man inte har någon motivation kvar inför jobbet eftersom man hela tiden jobbar.

Man kan vara otroligt stressad och ständigt vara upptagen med sitt jobb men man ska inte jobba ihjäl sig genom att arbeta på sin fritid också, vilket kan vara vanligt bland business men och chefer. Detta kan orsaka att man går in i väggen och tillslut har man svårt för att arbeta överhuvudtaget. Det är viktigt att man känner av när man börjar bli sliten och behöver ta det lugnt.

 

För att öka sin motivation och se till att man håller en bra balans kring sitt arbete kan man:

  • Tala om för någon hur man känner

Om du förklarar hur du känner kring din situation för en familjemedlem eller nära vän så kommer personen garanterat att stötta dig och peppa dig till att inte ge upp.

 

  • Ta en joggingtur, en cykeltur eller besök ett gym

Detta är ett tips som är bra för dig ifall du vill tänka på något helt annat och komma iväg en stund utanför hemmet. När man tränar blir man pigg och på bättre humör dessutom.

 

  • Spela spel tillsammans med vänner eller själv

Att spela spel får dig att slappna av och fokusera på något helt annat. Det finns en hel drös av spel på nätet som man kan söka sig fram till enkelt och snabbt. Du kan surfa på facebook, spela på casinon, spela monopol, delta i bingofestivalen, spela på bingolotto eller spela the sims. Vad du själv än känner för att spela! Du kommer garanterat att tänka på något annat än ditt jobb under tiden.

 

  • Gå på bio eller spela bowling

Detta gör att du kommer iväg från ditt hem en stund vilket inte ger dig tid till att tänka på jobbrelaterade saker. Se gärna till att du har med dig en eller flera vänner också!

 

  • Laga mat

Du får annat att tänka på och någonting gott att stoppa i magen vilket är ett plus! Testa gärna nya recept som du aldrig lagat förut, då kommer du att lägga all fokus på det.

 

  • Om möjligheten finns, ta en semester och åk på en resa

För att komma bort och koppla av på ett helt annat sätt kan man ta sig en liten resa till ett varmt land för lite sol och bad.

 

Det kan vara bra att lägga dessa punkter på minnet ifall man inte riktigt vet vad man ska sysselsätta sig med. Att jobba är självklart ingenting negativt men man ska inte överbelasta sig själv med arbete. Man måste komma ihåg att ta en paus och sysselsätta sig med annat utanför jobbet. Om man sysselsätter sig själv med andra saker på sin fritid kommer detta att leda till mer ork och motivation inför jobbet.

Hälsa och träning är viktigt

Hälsa och träning är viktigt

Det är viktigt att man känner att hälsan är på topp särskilt när man ska orka med sina arbetsdagar och resterande fritidsaktiviter. Om man har ett jobb där man inte rör på sig fysiskt så kan träning vara en mycket viktig del som man behöver finna sig tid till. I många fall kan man skicka in ett önskemål på arbetsplatsen om olika aktiviter som man kan göra tillsammans, därför är det viktigt att ämnet kommer på tal.

Hur träning påverkar dig

Träning är något som gör att man mår bra och endorfinerna ökar. Det är inte bara din hälsa som förbättras utan det sägs att träning även förbättrar utseendet till viss del. Det finns olika typer av träning som man kan utföra och oftast finns det något som passar alla. Man kan antingen gå till ett gym, spela fotboll, hockey eller innebandy etc. Det viktigaste är att man finner sig tid till att röra på sin kropp. Något som också har blivit populärt på senaste tid är Yoga som sägs vara bra för både kropp och sinne.

Motivation

Ibland kan det vara svårt att finna motivationen till att träna men i dessa fall kan det vara bra att man tar försöker träna tillsammans med en vän eller kollega. Detta gör att träningen blir roligare och man tänker inte lika mycket på den fysiska ansträngningen. Även en musiklista som innehåller dina favorithits kan vara till hjälp.

Övningar i hemmet

När man tränar är det viktigt att man ger kroppen nog med energi genom att äta och dricka mycket. Det finns naturligtvis även olika övningar som kan göra hemma utan att behöva gå utanför dörren. Exempelvis på övningar som man kan göra är utfall, höfttwist, bear crawl, plankan och många andra. Detta är ett perfekt sätt att träna på om man har spädbarn, lagar mat eller inte har någon tid att spendera utanför hemmet.

Som vi tidigare nämt i inlägget kan man även se om möjligheten till aktiviteter inom arbetsplatsen finns, det är inte helt omöjligt och därför bör man kolla upp detta.  Hälsan kommer att förbättras på många olika sätt.

Mindfulness som coaching resurs?

Bild av kostymklädda herrar i djup meditation

Det finns många olika skolor när det kommer till ledarskap och coaching i arbetslivet. Det är viktigt att ställa sig frågan från början: Vad är syftet med coachingen? Ska fokus ligga på produktivitet eller fackmässig utveckling, eller handlar det mer om en holistisk syn på arbetsmiljön som helhet? Som vanligt är det många aspekter att ta hänsyn till för att få en arbetsplats att fungera så bra som möjligt, såväl individuella som miljömässiga och kulturella. Vi anser att goda resultat kommer från konsekvens och ett långsiktigt perspektiv. Om de anställda trivs, ser företaget som mer än bara en arbetsplats och aktivt verkar för möjligheten att kunna arbeta kvar vid sitt företag under lång tid framöver, så är det ganska naturligt att produktiviteten och den personliga utvecklingen nästan automatiskt följer efter.

En bra coach kommer framförallt att föra med sig tre avgörande egenskaper till sina sessioner som kan göra väldigt mycket för att åstadkomma detta och därmed resultera i goda resultat för alla inblandade:

  1. Egen balans och harmoni
  2. Icke-reaktivt beteende
  3. Bejakande uppmärksamhet

Egen balans och harmoni

Något väldigt vanligt förekommande som ofta ställer till med svårigheter är indirekta begränsningar. Vi människor tenderar att låsa in oss själva i omedvetna inbillade mentala fängelsen som sedan inte tillåter oss att växa i en riktning som inte ryms i denna mentala föreställning. En av de viktigaste roller för en coach är därför att vara tillräckligt närvarande, medveten och insiktsfull för att avtäcka, lyfta fram och lösa upp alla dessa begränsningar, oberoende av historia, förväntningar och antaganden. Utan ett stillat eget sinne, utan inre tystnad, så finns inte utrymme för att verkligen lyssna och iaktta vad som pågår inom och omkring den som ska coachas. Egen prestige och ego skulle hämma och försvåra detta avsevärt.

Icke-reaktivt beteende

En coaching situation är inte automatiskt något positivt för många, inte alla ser det som en möjlighet till utveckling. Vanligt förekommande ingångslägen kan vara allt från skepticism i förening med stress och oro (över sådant som man istället med fördel skulle kunna ägna tid åt) till defensiv beteende som grundar sig i förväntningen och känslan av att bli bedömd och kritiserad av en utomstående. En bra coach kan upptäcka och lämna eventuella provokationer obesvarade utan att låta dem påverka negativt. Tvärtom, så blir dessa istället väldigt användbara ledtrådar för vilka behov personen som mottar coachningen kan tänkas ha. Det är aldrig tal om någon bedömning eller kritik, en bra coach arbetar enbart för den andres bästa, därför är den givna utgångspunkten viktig för samarbetet. Den som coachas behöver utrymme för tankeexperiment och en organisk utveckling av de egna tankebanorna.

Bejakande uppmärksamhet

Genom att respektera och ge plats för sin klient så kan en bra coach agera som en neutral vägledare istället för att ta på sig rollen av en chef eller en vän. Med rätt frågor kan uppmärksamheten vid behov justeras till ett produktivt belysande av en fråga eller ett problem, men utan att den som blir coachad känner sig styrd eller som att denne har fått ge några eftergifter från sina tidigare tankebanor. Allting handlar om perspektiv och det blir sällan effektivt att försöka pracka på någon våra egna synsätt. För att en tanke ska få riktig genomslagskraft krävs att man själv kommer fram till den.

Att bibehålla uppmärksamheten på den aktuella frågan är förmodligen den största utmaning som varje coach kan ställas inför. En viss mental disciplin är därför ett viktigt redskap för att tidigt upptäcka avdrifter och lyckas plantera nödvändiga tanke-justeringar genom användandet av uppmärksamhetspunkter som är viktiga för personen som ska coachas. Därigenom kan fokus behållas under en längre tid på att lösa relevanta problem, vilket är en av förutsättningarna för att göra framsteg.

Sedan då?

Även om några återkommande coaching sessioner över ett längre tidsspann kan åstadkomma väldigt goda resultat när det kommer till belåtenhet, harmoni och effektivitet på arbetsplatsen, så vore det ideala att denna utveckling även sträcker sig in även mer indirekt i privatlivet. Den bästa vägen till utveckling och framsteg är inre harmoni och balans. Lyckas man stilla sina inre krig av kaotiska tankar, förväntningar, missnöjen och problem, samt stänga ute den storm av information som vi bombarderas med dagligen, så kan vi skapa ett utrymme för oss själva att växa i. Begrepp som ”mindfulness” har dessvärre en falsk klang för många, som associerar det med ofta rätt abstrakta och otydliga mainstream trender som väcker misstro och skepticism. Men ett stilla inre kan uppnås på många sätt, inte minst motion i naturen och utövande av exempelvis yoga. Därför är det alltid en bra idé att uppmuntra till olika aktiviteter som kan hjälpa denna process på traven.

Coacha dina medarbetare

Coacha dina medarbetare

Att få alla medarbetare att trivas på en arbetsplats är inte lätt. Det handlar om att få alla att dra år samma håll, utan att för den sakens skull negligera individen. En svår balansgång, minst sagt. Något som är mycket viktigt är att ständigt coacha gruppen. Men varför är det så viktigt? Jo, det handlar om att få dina medarbetare att aktivera sina kreativa sidor och se möjligheter istället för problem. En bra coachning kommer gagna alla parter, du kommer få mer tid över till annat, samtidigt som dina medarbetare utvecklas och blir mer engagerade. Om dina medarbetare trivs på jobbet kommer du även se att företaget som helhet lättare kan nå uppsatta mål. Genom coachning kommer även kommunikationen mellan de anställda bli bättre samtidigt som arbetsklimatet gynnas.

Börja direkt! Låt coachningen bli en naturlig del av din vardag.

  • Om en medarbetare kommer fram till dig och ställer frågor, vänd på det istället! Låt han eller hon försöka lösa problemet på egen hand.
  • Se till personen och inte sakfrågan, ställ frågor som gör att din medarbetare får tänka till och komma fram till lösning.
  • Var lyhörd! Genom att lyssna på dina anställda kan du få dem att bli mer kreativa.
  • Var inte rädd för konflikter! Meningsskiljaktigheter är ett tecken på engagemang, om alla skulle tycka likadant skulle du inte se någon utveckling.
  • Ställ tydliga krav. Alla människor behöver ha ett mål att jobba efter. Arbetar man utan mål finns risken att motivationen sjunker.
  • Ge feedback. För att de anställda ska trivas och framför allt veta vad de ska göra måste de veta vad som behövs förbättras.

För att ytterligare stärka gruppen rekommenderas det att du, i egenskap av chef, anordnar aktiviteter lite då och då. Samla dina medarbetare utanför jobbet och låt dem umgås i sociala sammanhang. Det kommer bidra till att relationerna kollegorna emellan stärks, vilket i sin tur kan få dem att prestera bättre på jobbet. Det behöver inte vara några avancerade tillställningar utan det kan vara allt från en enkel bowlingkväll, en middag eller en spelkväll. Ta med dem på en spelkväll och spela casino eller liknande. Låt dina anställda spela tillsammans i grupper,  det kommer få dem att tänka kreativt samtidigt som de arbetar mot samma mål. Tyvärr kan det vara lite svårt att hitta fysiska kasinon i sverige eftersom det helt enkelt inte finns så många. Men det behöver inte vara alltför komplicerat, för idag kan du faktiskt spela online. En bra sida är http://no-deposit-bonus.nu/ som har samlat en massa olika spelsidor på ett och samma ställe. Läs igenom guiden och titta om du hittar något som passar just din grupp.

Vill du läsa mer om hur du kan coacha dina anställda på bästa sätt finns det en helt del relevant litteratur att förkovra sig i. Vi kan starkt rekommendera Det tydliga ledarskapet skriven av Alexander Holmberg och Malin Trossing. En annan titel inom samma tema är Coaching: att hjälpa ledare och medarbetare att lyckas skriven av Morten Emil Berg.

Fortsätt följ oss via vår nyhetssida för ytterligare tips om hur du på bästa sätt lyckas med kommunikationen i ditt företag.

 

 

 

 

Måndagsrutiner

Måndagsrutiner

Måndagsmorgnar kan vara riktigt tunga att ta sig upp på. Tycker du verkligen om ditt jobb så är det givetvis ett stort plus vilket gör det enklare att kliva upp ur sängen, men är du lite trött och oinspirerad av jobbet så kan det vara riktigt att hitta motivationen att ens kliva upp och jobba.

För att starta veckan och morgonen på bästa sätt så finns det dock några punkter som du kan göra för att försöka göra din morgon bättre:

  • Se till att du har veckans jobb och personliga jobb är klara veckan innan så du slipper vakna upp och tänka att du måste ta dig igenom förra veckans jobb plus veckans jobb
  • Gå och lägg dig i skaplig tid på söndagen och få en bra sömn. Att sova minst 7 timmar och ha en bra söndagsnatt är mycket viktigt så att du inte vaknar upp helt förstörd direkt på måndagen, då blir det svårt att starta dagen på ett bra sätt.
  • Ät en stadig frukost då energi är väsentligt på morgonen och kommer garanterat få dig att bli piggare och mer redo för dagen. Ät även en frukt till frukosten för att få energi genom naturligt natursocker.
  • Stressa inte, se till att du har gott om tid på måndagsmorgonen så du har tid att strukturera upp din vecka så du inte känner dig lika stressad att du inte har koll på vad som måste göras.
  • Meditera gärna. Många människor har berättat att meditation på morgonen ger dem en bättre start på dagen och veckan. I länder som Sydkorea och Japan ingår meditation på många arbetsplatser under arbetstid och fler arbetsgivare börjar tillämpa detta avslappningssätt.
  • Träna på morgonen innan jobbet. Att träna ger dig direkt hög energi under dagen. Kör ett lättare pass så att du inte blir helt slut, och ät stadigt efter. Du kommer känna dig piggare och mer redo att ta dig an dagen.

Det finns givetvis många fler bra saker du kan göra på morgonen för att få din arbetsdag att kännas lättare, men detta är några av de få saker som vi kom på som kan hjälpa dig. Det viktigaste är dock att känna att din arbetsplats är rätt för dig. Kliver du upp varje morgon och går till ett jobb som du inte tycker om så kommer alla dessa steg inte göra någon skillnad i slutändan. Det krävs att du ska vara lycklig på jobbet för att det ska funka under lång tid!