Som entreprenör och grundare av ett företag är det allas dröm att se företaget växa sig större och större. Att ha sin grundidé som en är hundra procent säker på är att som att ta hand om ett litet barn eller en valp. Som många entreprenörer vet så finns det inget slut när det kommer att ta hand om sitt företag så länge en är grundare och VD. Det är oändligt många timmar som ligger i grunden innan verkligheten av ett företag ens börjar ta form.
När företaget dock har satts i rullning så kan det för vissa gå väldigt segt, medan det för vissa går snabbare än vad de nästan kan hantera. Det är viktigt att som ett nytt företag ha en prognos och bygga sin handelsplan efter den, men även ha en B- och en C-plan. En B-plan att det förhoppningsvis går bättre än vad du tänkt dig, eller en C-plan där det tyvärr går lite sämre än vad du planerat.
När efterfrågan av din tjänst eller produkt är betydligt större än vad du förväntat dig så är självklart det naturliga steget att gå uppåt, att expandera. Är du beredd på expanderingen och du har chansen att erbjuda utbudet utan större förändringar så är det givetvis ett stort plus för dig! Men för de flesta är det inte så enkelt, utan de flesta har planerat utifrån de första prognoserna så att öka utbudet, tillverkningen eller vad det nu kan vara kan vara omöjligt när det kommer till logistik, för få medarbetare eller vad det nu kan vara som hindrar dig att expandera. Att ha tillräckligt med personal är ofta i dessa fallen A och O då det är människorna som i slutändan ser till att produkten skapas, att tjänsten finns tillgänglig och så vidare.
Dock kan det också vara lättare än det låter att tillsätta nya personer inom företaget. Att anställa kostar givetvis pengar genom löner, mer plats, ny utrustning och vad mer det nu kan vara. Om du har en efterfrågan av vad du erbjuder men inte kapitalet att betala för mer personal som kan resultera i en ökad producering så sitter du i en delad sists. Antingen väljer du att bara erbjuda så mycket kan med den kapacitet du sitter på, eller så expanderar du med hjälp av finansiering.
När det kommer till finansiering så finns det givetvis många olika sätt att gå. Du kan skaffa finansiering genom lån och factoring eller genom att ta privata lån om du har den möjligheten. Ett lån på banken vet de flesta vad det är men factoring är fortfarande ett relativt nytt begrepp i Sverige. Det innebär dock att företag, oftast små eller mellanstora, belånar eller säljer deras fakturor med avgifter till en bank eller finansbolag för att stödja sin finansiering för att få snabba kontanter. Med Factoring tillkommer inte heller några kreditrisker vilket gjort metoden med populär än vanliga lån eller kreditlån.
Om du kommer till stadiet att du väljer att ta ett lån för att finansiera din expandering så är det bara hoppa upp i sadeln och leta efter de rätta medarbetarna till ditt företag! I Sverige fungerar arbetsförmedlingen fortfarande relativt bra som sökverktyg för att hitta personal, men även Monster och Manpower är populära företag som oftast sköter processen snabbare och du slipper själv slösa tid på förstaintervjuer utan får endast de slutgiltiga där du kan välja om du hittar en lämplig kandidat. Linkedin börjar bli mer och mer populärt dåd et är enklare än någonsin att headhunta talanger direkt via nätet utan att spendera en krona. Kolla runt på vilka olika metoder det finns att hitta ny personal för just den position du behöver. Lycka till!